Archive for 2014

Najaarsborrel 15 november 2014 Utrecht

Saturday, October 18th, 2014

Beste (oud-) vliegers,

 

Het reguliere vliegseizoen in Nederland loopt al bijna ten einde. Een goede gelegenheid om bij te praten onder het genot van drankjes! Tenslotte duurt het nog wel even eer het weer tijd voor de Dies is.

 

De GAZC nodigt u dan ook uit te komen borrelen op zaterdag 15 november a.s. in Café Kanaalzicht, Keulsekade 23, 3531 JX te Utrecht. De borrel begint om 21:00 uur.

 

Wij bieden graag ook de mogelijkheid om van tevoren wat te eten om 19:00. De dinerlocatie is aan de overkant van het water – te voet bereikbaar- aan de Kanaalweg 91 (Buurten in de Fabriek).

Mocht je daar interesse in hebben, stuur dan een bericht voor vrijdag 24 oktober, dan kunnen wij tijdig genoeg ruimte aan de stamtafel achterin reserveren.

Bij Kanaalzicht voldoende parkeermogelijkheden. Mocht het zo zijn dat men het in Kanaalzicht toch nodig vindt om smartlappen ten gehore te brengen boven het niveau van een beschaafde conversatie, dan is Buurten tevens de uitwijklocatie voor de borrel.

In alle gevallen kun je vast weer je stem oefenenen, want of het het nu “De vlieger”, “Kleine café aan de haven”, of “Oh GSA wat maak je mooie vluchten” wordt, je zult hem vast nodig hebben.

Graag ziet het bestuur u allen verschijnen. Mocht de secretaris nog mensen vergeten zijn uit te nodigen die deze borrel tot een nog groter plezier kunnen maken, vraag ze gerust mee!

Ook hoeft u zich op deze locatie geen zorgen te maken over het smartlappenfestival dat elders in de stad plaatsvindt.

  

Met vliegersgroet,

Ernst van Dam en Richard Gremmen

(doen iets in het GAZC bestuur)

CANCELED Oud leden vliegdag GSA 6 september 2014 Flugplatz Surwold

Saturday, August 2nd, 2014

 

Helaas gaat 

deze dag niet door vanwege 

de matige weersvoorspelling

  

Geacht (oud-)lid der Groninger Studenten Aeroclub,

 

Vorig jaar was het weer ons niet gunstig gezind. Hoewel we proberen om de traditie van het schuilen onder de vleugel van Ka-7 in ere te houden, ging het vooruitzicht om de hele dag onder de vleugel staan zelfs ons een beetje te ver. Daarom moesten we de oud-ledenvliegdag vorig jaar helaas afblazen.

Dit jaar heb ik het volste vertrouwen in het weer. Het gaat een mooie dag worden voor de oud-leden die vorig jaar teleurgesteld zijn, de oud-leden die vorig jaar andere verplichtingen hadden en de oud-leden die volgend jaar niet kunnen.

 

Bij deze wil ik u daarom van harte uitnodigen voor de oud-ledenvliegdag 2014. Deze vliegdag wordt gehouden op Surwold en wordt georganiseerd door de Groninger Academische Zweefvliegclub in samenwerking met de GSA.

 

 

Oud-ledenvliegdag GSA

zaterdag 6 september 2014

Flugplatz Surwold

 

 

Het programma is als volgt

 

·       11:00 Zonnig begin met een kopje koffie.

·       12:00 Start vliegbedrijf met een wolkje.

·       13:00 Voor een natje en droogje wordt gezorgd.

·       18:00 Nagenieten met een biertje

·       19:00 Geen vliegdag zonder schnitzel

 

De kosten voor deze dag bedragen 80 euro per persoon, op de dag zelf te voldoen. Dit bedrag is inclusief starts, koffie, lunch en diner.

Mocht de afstand voor u een probleem zijn, dan kunnen wij ook overnachtingsmogelijkheden aanbieden.

 

U kunt zich opgeven of voor vragen terecht bij

 

·       Martijn Pluim, telefoon: 06-28781280

·       Ernst van Dam, telefoon: 06-30130732

Dies GSA/ALV GAZC zaterdag 15 februari 2014

Saturday, January 25th, 2014

Beste (oud) leden van de Groninger Studenten Aeroclub,

Zaterdag 15 februari gaan we vanzelfsprekend de dies weer vieren. Het programma is als volgt:

 

18:00 uur    ALV van de Groninger Academische Zweefvliegclub
19:00 uur    Voor-borrel
20:00 uur    Diner
23:00 uur    Borrel in Havenzicht

De ALV van de GAZC en het diner vinden plaats in restaurant Kaap Noord aan de Noorderhaven Noordzijde 63 te Groningen.

De kosten kunnen ter plekke voldaan worden volgens het welbekende HO systeem.

Met vriendelijke groet,

Martijn Pluim

Voorzitter GAZC

Van de voorzitter – “Drones”

Saturday, January 25th, 2014

 

De laatste tijd is het fenomeen drones regelmatig in het nieuws. Afgezien van wat  vredesverliezen bij de krijgsmacht is de toon van de berichtgeving positief. Er wordt een toekomst geschetst waarin iedereen over zijn eigen drone beschikt. Gevraagd naar het praktisch nut van zo’n drone komt de gemiddelde visionair echter nog niet veel verder dan het bespioneren van de buurman of het bezorgen van pizza’s.

De populariteit van drones komt voort uit de algemene droom om te vliegen. In de loop van de vorige eeuw had men al het idee dat in de toekomst ieder zijn eigen luchtvervoermiddel zou bezitten. Zonder zelf te kunnen vliegen zou men dan overal naar toe kunnen vliegen. Gelukkig zijn deze plannen nooit van de grond gekomen.

De drones zijn de moderne variant van het vliegen voor iedereen. Hieraan ten grondslag ligt de naïeve perceptie van niet-luchtvarenden dat het luchtruim een nog te ontginnen gebied is. Dat eenieder die het wil een deel van het luchtruim kan claimen. Zoals luchtvarenden weten is het luchtruim reeds geheel verdeeld en (over)gereguleerd gebied.

 In dit beeld paste ook de roep om duidelijke regelgeving voor drones. Deze roep kwam niet van de milieulobby die bang was voor het verstoren van vogels. De roep kwam ook niet van bezorgde burgers die bang waren dat ze neerstortende drones op hun hoofd zouden krijgen. Nee, de roep kwam nota bene van de ontwerpers en exploitanten van drones. Hun argument was dat er economische kansen zouden worden misgelopen door de onduidelijkheid rond drones.

 Nu kun je moeilijk zeggen dat de luchtvaartwet aan duidelijkheid te wensen overlaat. Het je verheffen van de grond is in Nederland behoudens expliciet gedefinieerde uitzonderingen verboden. Of om de IVW te citeren “een ontheffing op het verbod tot het uitvoeren van vluchten met een licht onbemand luchtvaartuig  kan worden aangevraagd”. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Verder was het tekenend dat de roep van de ontwerpers en exploitanten om regelgeving pas kwam nadat hun duidelijk was geworden dat ze niet met hun drones mochten vliegen. Er is een verschil tussen onduidelijke regels en de regels niet kennen.

De ontwikkeling van drones wordt nu voornamelijk nog gezien als een technologisch probleem. De focus ligt op het ontwikkelen van technisch goed functionerende drones. Het echte probleem gaat worden om een drone te ontwikkelen die zich aan de regels houdt. Als Jan en alleman straks een drone bezit, gaan de drones dan zelf het weerbericht interpreteren, NOTAM’s lezen en vluchtplannen indienen? Ik raad de ontwerpers van drones daarom aan om eerst eens zelf aan vliegen te gaan doen. Zo krijgen ze een realistisch beeld van de opgave waarvoor ze staan. Als het immers makkelijk was om te vliegen dan was het luchtruim al lang vol geweest.

 Martijn Pluim